onsdag 17 december 2008

Gouda kaarsjesavond

Igar var det kaarjesavond (ljuskvall) i Gouda. Jag och Dino for dit med tag fran Zoetermeer. Tog ca 15 min. Det ar en slags tradition i Gouda i Decembermanaden. Det var en del marknadsstand och Mycket folk med stort M. Det var krin 28 000 mannsikor dar igar. Det kandes ocksa som det.. vilken trangsel.. men det var det vart. Riktigt julstammning!! Ljus och julbelysning i traden, jag sag tillochmed levenade ljus fastsatta i tradstammar.. :D



Det har ar en goudse stroopwafel, jag sager bara yummy!! tunn krispig wafel med varm "sirap"inn i (bild fran internet men den jag at sag exakt likadan ut!)


St Janskerk. Stor fin kyrka med fina fonstermalningar.. Det satter ljus bakom malningarna en gang om aret... igar.. och det ser jattefint ut. Vi var ocksa inne i kyrkan och tittade. De delade ut gratis soppa och brod men jag tycker int om na soppor sa tyvarr... (internet bild)

Stadshuset i Gouda. Jag trodde forst det var en kyrka... Men som det visade sig var det ett stadhus och utanfor har sa stod 28 000 manniskor och lyssnade pa sang och ett tal och till slut tande de en stor julgran som kom fran Norge. ( denna bild ar fran internet och sommartid)



Det har ar en bild fran Gouda.nl och sa har sag det ut igar. Jag stod till vanster om julgranen. All belysning ar slackt forutom levande ljus och julgranen. Alla manniskor tander levande ljus i sina fonster och i stadhuset ( i mitten) ar ocksa fullt med levande ljus i fonstren.. Vilken stammning sager jag bara.. Valdigt hog mysfaktor.




Egen suddig bild av stadshuset.



Och har ar julgranen. Vi syns igen nasta ar Gouda!!

2 kommentarer:

Fia sa...

Aaah, va mysigt! Tidennan kan ja kom me dej nästa år! Hande bilden tagi från "flyperspektiv" e helt onderbar...

Emma sa...

Kom bara!! :D Men ta pa de odentligt me klader.. He va kallt!! Speciellt ta man star i still